Inspirace pro rodiče a děti

VÁŽENÍ RODIČE,
ZDE NALEZNETE INFORMACE TÝKAJÍCÍ SE UDRŽOVÁNÍ DUŠEVNÍHO ZDRAVÍ, TIPY NA DOMÁCÍ UČENÍ, ORGANIZACI ČASU A TRÁVENÍ VOLNÉHO ČASU.


Je důležité si uvědomit, že některé věci nejsou v naší moci. Ale některé zase ano. Proto je důležité tyto věci odlišit nejen i sebe ale ať to ví také vaše děti.  Poté si často uvědomíme, že věci které ovlivnit nemůžeme, nemusíme tak silně prožívat. Místo toho se můžeme zaměřit právě na věci, které ovlivnit dovedeme. 

Obrázek si klidně vytiskněte ať ho máte více na očích.

DŮLEŽITÁ TELFONNÍ ČÍSLA
DŮLEŽITÁ TELFONNÍ ČÍSLA

Zde jsou kontakty, na které se můžete bezplatně a anonymně obrátit. 

Jak na učení doma?

DESATERO EFEKTIVNÍ DOMÁCÍ PŘÍPRAVY

POMOCNÍK PRO RODIČE

1. PROSTŘEDÍ

Připravte prostředí, podmínky a místo na učení. Vypněte rušivé zvuky a rozptylovače (TV, mobil, počítač - pokud ho dítě právě nepotřebuje), udělejte pořádek, nachystejte pomůcky (knihy, tužky, sešit), vyvětrejte.

2. PRAVIDELNOST

Stanovte si pravidelný čas, kdy s učením začnete (např. každý pracovní den v 9. hod.), kdy skončíte.

3. DŮSLEDNOST

V pravidelnosti buďte důslední k dětem i k sobě. Občas se dětem nechce stejně jako vám.

4. ODKUD KAM

Při problémech s řešením zadaných úkolů začněte nejlehčím úkolem, který dítě zvládne. Pak přejděte na nejtěžší a následně řešte úkoly běžné obtížnosti.

5. ZMĚNA AKTIIVIT

Reagujte na potřeby dítěte. Pokud mu úkol dlouho nejde vyřešit, zpracování trvá, dítě se u něho trápí, změňte aktivitu. Úkol dokončete po přestávce. Menší děti vyžadují více pohybové aktivity, často u učení potřebují chodit nebo se i jinak hýbat.

6. PŘESTÁVKY

Přestávky zařazujte podle individuálních potřeb dítěte. Zkuste před přestávkou dokončit úkol nebo nějaký blok učiva.

7. ODMĚNA/POCHVALA

Po učení nezapomeňte dítě pochválit nebo odměnit např. nějakou oblíbenou činností, výletem, hrou apod. Slovní hodnocení směřujte na činnost (např. dnes jsi četl krásně plynule, počítal jsi opravdu rychle...).

8. MOTIVACE/ZÁJEM

Udělejte si seznam úkolů a hotové si odfajfkujte. Motivujte pozitivně - říkejte dítěti, co a jak dělá dobře, co a jak by mohlo dělat lépe.

9. AKTUÁLNÍ SITUACE

Pamatujte na to, že proces učení ovlivňuje aktuální situace vaše i dítěte - to, co právě prožíváte, jak se cítíte, co se v rodině děje, jak reagujete.

10. PŘÍSTUP K DÍTĚTI

Pomáhejte dítěti tam, kde vidíte, že potřebuje pomoci. Podporujte samostatnost. Snažte se s dítětem komunikovat v klidu a s respektem k jeho i svým potřebám.

Organizace učení

Na následujícím obrázku se můžete nechat inspirovat několika tipy k vylepšení organizace učení s dětmi.
Obrázek je dole také ke stažení.

Další tipy pro učení - pro starší

Jak se nezbláznit?

Psychohygiena

Duševní hygiena neboli psychohygiena je nauka o tom, jak si chránit a upevňovat duševní zdraví a jak zvyšovat odolnost člověka vůči nejrůznějším škodlivým vlivům. Psychohygiena poskytuje návod, jak cílevědomě upravovat životní styl a životní podmínky tak, aby se nejen zabránilo nepříznivým vlivům, ale aby se co nejvíc uplatnily vlivy posilující naši duševní kondici, duševní rovnováhu. Má člověka naučit, jak předcházet psychickým obtížím. Pokud již nastaly, učí ho, jak je nejlépe zvládat.

Cíle psychohygieny:

  • Prevence psychosomatických a psychických nemocí.
  • Udržení dobré pracovní výkonnosti či její zvýšení - vyrovnaný člověk se dokáže dobře koncentrovat na práci i odpočinek.
  • Udržení fungujících sociálních vztahů a jejich upevnění - člověk, který je duševně zdravý, kladně působí na své okolí, a také jej lépe vnímá.
  • Zvýšení subjektivní spokojenosti - vyrovnaný člověk tolik neprožívá negativní citová vypětí.

Co dělat při stresu, úzkosti a panice

Tipy pro posílení duševního zdraví

Opět platí, že abyste byli "duševně  zdraví" nemusíte samozřejmě praktikovat vše, co tyto návody nabízejí. Slouží nám spíš jako připomenutí co bychom mohli dělat ve chvílích, kdy se necítíme dobře, nebo jako prevence aby tyto nepříjemné stavy nastávaly co nejméně.

Konkrétnější doporučení (nejen) v době pandemie

Doporučení pro rodiče dětí s ADHD

Rodiče, kteří mají děti s ADHD jistě ví, jak se svým dítětem pracovat a co je pro něj nejlepší. Těchto deset doporučení nám však může pomoci, když si někdy nevíme rady, něco nefunguje popřípadě něco přestalo fungovat, co do teď fungovalo. Děti se mění, rostou a přistup k nim zákonitě musí měnit také. Je to často náročné, ale něž zůstávat ve starém nefungujícím a vyčerpávajícím jednání, je lepší zkusit něco nového, zda-li to nefunguje lépe.

Anorexie a Bulimie

Výhružky a nucení do jídla nepomáhá!!!

Tyto dvě onemocnění bychom neměli podceňovat. Jedná se o závažné psychické onemocnění, které má také výrazné dopady na zdraví člověka. Řadí do poruch příjmu potravy. 
Anorexie může začínat již v dětství. Příčiny mentální anorexie nejsou zcela jasné. Zpravidla mladá dívka získá chorobný (a velmi často zcela nesprávný) pocit tloušťky, které se chce za každou cenu zbavit, a zkreslenou představu o vlastním těle; dále pak vtíravé, nutkavé myšlenky na udržení nízké hmotnosti. Příčinou vzestupu onemocnění v poslední době je trend štíhlosti jako známky krásy. Podobný efekt může mít i jakákoliv negativní poznámka o dívčině postavě pronesená někým z kolektivu. Postižená začne hubnout drastickým omezením přijímané potravy a usilovným cvičením. Projevy mentální anorexie jsou ohroženy spíše inteligentní dívky se sklony k pečlivosti, které mívají dobré výsledky ve škole. 

Možné skupiny příčin:

  • nízká odolnost jedince vůči stresu;
  • strach z dospělosti - bojí se, že nebudou schopni zvládat "dospělácké" úkoly, raději chtějí zůstat malí, hubení, aby připomínali dítě;
  • snaha být ve všem perfektní a nezklamat rodiče nebo okolí - nemocí často trpí velmi inteligentní osoby;
  • silná závislost na matce či přehnaná péče ze strany rodičů;
  • touha po samostatnosti, pocitu nezávislosti a získání sebevědomí, rozhodování o tom, co a v jakém množství jíst;
  • tlak společnosti, kde je upřednostňována štíhlost jako symbol krásy a úspěchu;
  • tlak médií - televize, internetu, módních časopisů.


Léčba vyžaduje spolupráci lékařů z několika oborů. Intenzivní psychiatrická léčba spojená s dlouhodobou hospitalizací, důslednou kontrolou přijímání potravy a rodinnou podporou může být jedinou možností, jak mentální anorexii zvládnout. Cílem je hlavně nutriční rehabilitace, tedy navození normálního jídelního režimu.

V případě, že zaznamenáte u svého dítěte některé varovné příznaky, určitě na něj nekřičte a nic mu nevyčítejte. To situaci často ještě zhorší a dítě se postaví do opozice (v ohrožení je to přirozené pro každého z nás).

Je důležité (i když je vždy snadné) zachovat klidnou hlavu a vše si dobře promyslet. Pokud si o tom se svým dítětem chcete promluvit, zkuste navodit bezpečnou atmosféru, za nic ho neodsuzovat, neobviňovat a nekřičet. Lepší je zkusit své dítě pochopit a nabídnout mu pomoc. Následně můžete obrátit na odborníka (praktického lékaře, psychologa). Pokud by se stalo, že vám bude dítě/dospívající tvrdit že se nic neděje, může to tak opravdu být. V případě nějakého podezření zkuste dítě hned neobviňovat, ale obraťte se na psychologa či lékaře se kterým můžete situaci konzultovat. 


© 2020 Daniel Cabák
Vytvořeno službou Webnode
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky